فیلم علمی-تخیلی Passengers با بازی کریس پرت و جنیفر لارنس چیزی بیشتر از هدر رفتن یک فرصت عالی نیست. همراه بررسی زومجی باشید.
«مسافران» (Passengers) پتانسیل این را داشت تا به یکی از غیرمتعارفترین و تاملبرانگیزترین فیلمهای استودیویی سال تبدیل شود، اما محصول نهایی چیزی بیشتر از یک فیلم شلخته و ناامیدکننده نیست. این روزها به سختی استودیویی راضی میشود فیلمی گرانقیمت بدون حضور ابرقهرمانان و هیولاها و فاجعههای بزرگ زیست محیطی درست کند. دوران فیلمهایی که با یک ایدهی جدید و هیجانانگیز و با بازیگران جذاب و مشهور و کارگردانی شناختهشده و پولی هنگفت روی پردهی سینماها میرفتند گذشته است. اما به نظر میرسید استودیوی سونی با «مسافران» میخواست این روند را بشکند و این فرمول قدیمی را در فضای جدید فیلمسازی استودیویی تکرار کند. جرقهی ساخت «مسافران» در سال ۲۰۰۷ توسط جان اسپیتس، نویسندهی «دکتر استرنج» خورد و در ابتدا قرار بود کیانو ریوز و امیلی بلانت نقشهای اصلی را برعهده بگیرند و قرار نبود ساخت فیلم بیشتر از ۳۵ میلیون دلار خرج بردارد، اما فیلمنامهی اسپیتس آنقدر در برزخ پیش از تولید ماند که بالاخره کریس پرت و جنیفر لارنس برای بازی به عنوان شخصیتهای اصلی جایگزین ریوز و بلانت شدند و مورتن تیلدام به عنوان کارگردان انتخاب شد و بودجهی ساخت هم به ۱۵۰ میلیون دلار تغییر کرد و ناگهان فیلمنامهای که ظاهرا با هدف روایت یک داستان جمعوجور نوشته شده بود، به یک بلاکباستر تغییر شکل داد.
نه تنها پرت و لارنس دوتا از مشهورترین و جذابترین بازیگران سینمای هالیوود هستند، بلکه تیلدامِ نروژی هم چند سال پیش با «بازی تقلید» (Imitation Game)، اولین فیلم انگلیسیزبانش به جمع بهترین فیلمهای اسکار راه پیدا کرد و اسم و رسمی برای خودش به عنوان کارگردانی بینالمللی و کاربلد به هم زد. مهمتر از همه «مسافران» قرار نبود پرت و لارنس را در حال تعقیب و گریز با دایناسورهای ژوراسیکی یا نبرد با حکومتی مستبد و آخرالزمانی دنبال کند. در عوض با داستانی با ابعاد کوچکتری طرف هستیم که تمامش در یک فضاپیمای تایتانیکوار در آیندهای دور میگذرد و روی بازی این دو نفر تمرکز کرده است. «مسافران» تمام ویژگیهای لازم برای تبدیل شدن به یک «جاذبه»، «مریخی» و «ماه» دیگر را داشت. فیلمهایی با ایدههای علمی-تخیلی جالبتوجه که مهمترین خصوصیاتشان روابط شخصیتهای اصلیشان است. پس، خودتان بگویید؟ چگونه میتوان در میان فیلمهای تکراری و قابلپیشبینی این سالها منتظر این فیلم نبود؟
اما ای دل غافل که «مسافران» هیچ فرقی با اکثر فیلمهای تکراری و قابلپیشبینی هالیوودی ندارد و فقط در ظاهر گولزننده است. اگر با فیلمی طرف بودیم که از ابتدا بیخلاقیت و بیپتانسیل به نظر میرسید، چنین نتیجهای نمیتوانست چندان اعصابخردکن و عصبانیکننده باشد، اما اینطور نیست. «مسافران» ایدهی اولیهی کنجکاویبرانگیزی دارد. در آینده حدود ۵ هزار نفر به خاطر رسیدن زمین به پایانِ دورانِ پیشرفتهایش و فرصتهایی که برای ساکنانش ایجاد میکند و البته به خاطر مشکلِ ازدیاد جمعیتِ، سوار فضاپیمایی به اسم آوالون شده و سفری ۱۲۰ ساله را برای رسیدن به سیارهی جدیدی با ویژگیهای زمین و آغاز زندگی دوباره و دنیایی جدید شروع میکنند. سی سال بعد فضاپیما با مشکلاتی روبهرو میشود و عواقبش این است که دستگاه خواب مصنوعی جیم پرستون (کریس پرت)، او را ۹۰ سال زودتر از موعد بیدار میکند. راهی برای بازگشت به خواب وجود ندارد. جیم مجبور است بقیهی زندگیاش را در فضاپیما بگذراند و احتمالا قبل از اینکه مسافران به مقصدشان برسند خواهد مُرد.